نویسندگان : نسیم کاهیرده
ناشر : فرهیختگان دانشگاه
شابک : 978-600-235-112-8
سال چاپ : 1398
نوع کتاب : تالیف
مشاهده سایر کتاب های نسیم کاهیرده

جامعه ایرانی به‌ واسطه داشتن فرهنگ ریشه‌دار شیعی و برخورداری از علقه‌های مذهبی خاص آن، همواره در مسیر حیات و زیست اجتماعی‌اش رابطه‌ی تنگاتنگ معنوی با امامان معصوم داشته است.اما در این بین، علاقه  ی ایرانی ها به امام رضا(ع) بارزترو برجسته تر از سایر حضرات معصومین(علیهم السلام)  نمود داشته است؛ چرا که  در میان آنها هم احساس برخورداری از موطن مشترک با امام  وجود دارد و هم به واسطه ی نزدیکی جغرافیایی، در مقاطع مختلف زندگی و در تنگناها به امام  مراجعه مکررداشته و دارند. هر ایرانی سوای عمق باورهای دینی و پایبندی به مذهب، تجربه زیسته معنوی از ارتباط با امام رضا(ع) دارد که بسیار ریشه‌دار و عمیق است؛ همین زمینه و بستر آماده، او را به سمت الگو گرفتن از روش زندگی امام سوق می‌دهد. بنابراین در جامعه ی ایرانی، ضرورت و اولویت  بیشتری برای مطالعه پیرامون سیره امام رضا(ع) وجود دارد.

اما  واقعیت اینست که تحلیل درباره سیره و روش زندگی ائمه(ع) -که از منابع غنی دینی، فرهنگی و تاریخی ماست- به شدت در جامعه ی ما مغفول مانده است؛ از این روهیچ‌گاه تأثیر شخصیت، منش و رفتار ائمه به طور جدی در زندگی و زیست روزمره مردم و حیات اجتماعی ما مشاهده نمی‌شود. عامه مردم اگرهم بخواهند دسترسی چندانی به این منابع ندارند؛ چرا که این منابع اغلب در قالب کتب قطور کاملا" تخصصی و با ادبیات ثقیل گردآوری شده‌اند و فقط به کار اهل فن و اقشار خاصی مانند طلاب علوم دینی می‌آیند. از اینرو یک نیاز و ضرورت به طور جدی وجود دارد که آثاری با ادبیات امروزی و  به قلم ساده درباره زندگی ائمه(ع) نگاشته شود.

  کتاب «در جستجوی الگوی سبک زندگی از سیره رضوی»  از جمله آثاری است که به تازگی و با چنین هدفی نگاشته شده است . وجه تمایز این کتاب نسبت به سایر آثار مشابه- با عنوان سیره، روش یا سبک زندگی امام رضا(ع)- اتخاذ رویکردی برون‌دینی است که با هدف ارائه نظام معنایی سازنده یک سبک زندگی شیعی، حول «ایده‌آل تایپی» به نام «مؤمن» صورت گرفته است که بزعم مؤلف کتاب، خروجی آن برساخت «الگوی مثالی» خواهد بود که هر مؤمن خوانش خاص خود را از آن خواهد داشت.